Dag mama’s en papa’s,
De eerste maandag na de kerstvakantie stonden alle
kikkertjes te popelen om te vertellen over de vakantie, aan de verhalen te
horen had iedereen een topvakantie gehad! Die maandagnamiddag kwamen juf An en
Wiebel langs. We werden met allerlei probleempjes geconfronteerd en probeerden
oplossingen te bedenken. Dit ging goed!
We besloten om eens een kijkje te nemen in onze schatkist, daarin vonden we allemaal cijfers! Wist er iemand welke cijfers het nieuwe jaar vormen? Ja
hoor, enkele kikkertjes wisten dat het antwoord. Nadien legden we de cijfers in
de juiste telrij. Bij elk cijfer verzamelden we het juiste aantal. Zo konden we
zien welk cijfer het grootste was. We schilderden ook een cijfer op papier en
kleefden er evenveel versierinkjes naast.
Woensdag vierden we driekoningen.
Met onze zelfgeknutselde kronen gingen we op zangtocht. We belden aan bij enkele huizen in de buurt. Na
het zingen kregen we telkens een traktatie van de bewoners. Een onverwachte,
leuke verrassing! In de klas aten we driekoningentaart. In elke taart zat een
boon verstopt, wie de boon in zijn stukje had, werd koning! Maxim en Sara waren
onze koningen. Foto's hiervan vind je terug op de website van de school.
Donderdag had de juf allemaal
ballonnen in de klas verstopt. Op elke ballon stond een cijfer. We moesten de
ballonnen zoeken in de juiste volgorde.
We speelden ook een spelletje waarbij
we vooraf de cijfers in de juiste telrij van 1 tot 10 legden, daarna werden er
2 kikkertjes geblinddoekt en mocht een ander kikkertje een cijfer wegnemen. De
2 geblinddoekte kikkertjes probeerden om ter eerst te raadden welk cijfer er
uit de telrij verdwenen was.
We knutselden ook een teloctopus. De armen van de
octopus waren allemaal genummerd. Na het uitknippen probeerden we ze in juiste
volgorde onder de octopus te kleven. Vrijdag kleefden we op de armen van
de octopus het juiste aantal bolletjes. Zo kon de juf zien wie er aan een
cijfer al een aantal kon koppelen.
Het moetje van die week was het
juiste aantal parels rijgen aan een telkaart, het magje van die week was
cijfers nabouwen met duploblokken.
Deze
week werkten we verder rond cijfers. We maakten voor de eerste keer heel wat
werkblaadjes die vooraf in de kring op een speelse manier werden ingeoefend met
concreet materiaal. Zo leerden we aandachtig tellen, de plaats herkennen van
voorwerpen in een rij (eerste, tweede, derde, laatste, voorlaatste,…) en delen.
Op de rangorde benoemen werd extra hard geoefend. Zo speelden we buiten een spel waarbij we in twee ploegen verdeeld werden, de rode cijfers en de groene cijfers. We gingen elk op onze gekleurde lijn staan. In het midden lag een sjaaltje. De juf zei een cijfer in rangorde en deze kinderen (rode en groene) moesten om ter eerst het sjaaltje trachten te bemachtigen en dit zo snel mogelijk over hun lijn brengen.
Ook speelden we een gehoorspel met onze oogjes dicht, de juf bespeelde enkele instrumenten, nadien probeerden we te vertellen welk instrument we als eerste, tweede, laatste, voorlaatste,… hoorden.
Op de rangorde benoemen werd extra hard geoefend. Zo speelden we buiten een spel waarbij we in twee ploegen verdeeld werden, de rode cijfers en de groene cijfers. We gingen elk op onze gekleurde lijn staan. In het midden lag een sjaaltje. De juf zei een cijfer in rangorde en deze kinderen (rode en groene) moesten om ter eerst het sjaaltje trachten te bemachtigen en dit zo snel mogelijk over hun lijn brengen.
Ook speelden we een gehoorspel met onze oogjes dicht, de juf bespeelde enkele instrumenten, nadien probeerden we te vertellen welk instrument we als eerste, tweede, laatste, voorlaatste,… hoorden.
We speelden ook een voelspel in deze aard. 'Ga opzoek naar het tweede voorwerp,...'.
Tijdens de godsdienstmomenten vertelde de juf telkens een fragmentje van het scheppingsverhaal, hier kwamen de rangtelwoorden namelijk ook aan bod: op de eerste dag, op de tweede dag,…
Donderdag
konden we ’s ochtends genieten van een spectaculair toneel in Ter Vesten. Terug
op school evalueerden we het toneel met als hulpmiddeltje 2 ballonnen. Een rode
en een groene. Vonden we het een leuke voorstelling dan kozen we voor de groene
ballon, vonden we iets minder leuk dan gingen we voor rood. Aan de grootte van
onze ballon, konden onze vriendjes zien hoé leuk we iets vonden. De kikkertjes
kunnen al een mening van iets vormen en praten hier maar al te graag over. In
de namiddag gingen we zwemmen.
Vrijdag experimenteerden we met
hoeveelheden. Dit deden we met water: 2 spuitjes water is minder dan 4 spuitjes
water in hetzelfde glas. Maar oei... 8 spuitjes water in het ene glas, is meer
dan 8 spuitjes water in het andere glas? Hoe kan dat nu? We gingen op onderzoek
uit en kwamen tot de conclusie dat dit kwam doordat het ene glas smaller
was dan de andere. Dit besef noemt men het conservatiebegrip. Aan de knutseltafel probeerden we een schatting te maken en onderzochten we of onze schatting klopte.
In de namiddag gingen we naar de bib en speelden we een uitdagend cijferspel met onze meters en peters in de turnzaal.
Dit deden we in de hoekjes:
Wist je dat Nicky's mama woensdag langskwam met haar kersvers babybroertje? We hadden allerlei vraagjes voor de mama en keken vol bewondering naar de kleine David Junior.
In de namiddag gingen we naar de bib en speelden we een uitdagend cijferspel met onze meters en peters in de turnzaal.
Dit deden we in de hoekjes:
Wist je dat Nicky's mama woensdag langskwam met haar kersvers babybroertje? We hadden allerlei vraagjes voor de mama en keken vol bewondering naar de kleine David Junior.
Volgende week leren we over ‘Het Letterwinkeltje!’.
Wist je dat:
· Het woensdag geen school is!
·
Het
woensdagavond de laatste LIFT-avond
is voor onze ouders. Iedereen is welkom!
·
We vrijdagnamiddag samen met onze meters en peters van de mollenklas een
toneel op school mogen bezichtigen.
Liefs,
Juf
Kaat

Geen opmerkingen:
Een reactie posten