zaterdag 13 december 2014

Bijna Kerstmis!

Dag mama's en papa's,

De Sint is nog maar net langs geweest en er staat al een nieuwe fijne gebeurtenis voor de deur: 'Kerstmis'. In alle gezelligheid tellen we samen af naar dit feest.

Dit doen we door elke ochtend een schuifje te openen van onze adventskalender. Dagelijks zit er een sterretje in dat we aan het raam hangen. Pas wanneer alle sterren aan het raam hangen, is het Kerstmis. Tijdens dit ritueel steken we het juiste aantal kaarsjes aan op onze adventskrans en zingen we een bijhorend liedje:

Lieve ster kom er maar bij,

want jouw licht maakt mensen blij.
Straal voor Jezus op kerstnacht,

heel lief en heel zacht. 


Zit er ook een lucifer in het schuifje, dan steken we een kaarsje extra aan. Zit er een muzieknoot in het schuifje, dan begeleiden we het liedje met instrumenten. 

Maandag hebben we samen onze kerstboom gezet. Iedereen droeg zijn steentje bij. We voerden ook allerlei wiskundeopdrachten uit met de kerstversiering: welke slinger is het langste, neem 2 dezelfde ballen, welke bal ligt voorlaatste, welke bal ligt in het midden, maak de reeks na,... 










Natuurlijk maakten we zelf ook een 3D kerstboompje: door te prikken, te kleven en alles op een satéstokje te rijgen met daartussen enkele parels. 







We maakten er ook één op papier. Niet simpel hoor, we moesten héél goed afstanden kunnen inschatten. Knap gedaan! 




Terwijl een groepje flink aan het werk was, konden andere kleuters spelen: kerstversiering kopen in de winkel, de kerstboom versieren in de poppenhoek, spelen in de sneeuwtafel,...








We werkten tussendoor ook aan onze moetjes en magjes. 





Bij Kerstmis horen kerstliedjes! Deze week werd er heel wat gezongen in onze klas. We leerden een liedje over kerstversiering in een doos:

En van je tingelingeling, ik heb een doos wat zit er in?
En van je tingelingeling, ik heb een doos wat zit er in?

Een rode bal, zo wordt mijn dennenboom 't mooist van al...

En van je tingelingeling, ik heb een doos wat zit er in?
En van je tingelingeling, ik heb een doos wat zit er in?

Een krullend lint, een rode bal, zo wordt mijn dennenboom 't mooist van al...

En van je tingelingeling, ik heb een doos wat zit er in?
En van je tingelingeling, ik heb een doos wat zit er in?

Telkens wordt er één kerstversiering aan de strofe toegevoegd. Aan het einde gaat het liedje zo:

Een witte vlok, een tinkelklok, een witte slee, een gouden fee, een jezuskind, een krullend lint, een rode bal, zo wordt mijn dennenboom 't mooist van al...

We hebben verschillende spelletjes met dit liedje gespeeld. Enkele kinderen mochten met belletjes rinkelen, terwijl anderen de juiste prent in de lucht staken...





De juf haalde een versiering uit de doos en de vlindertjes moesten goed kijken wat er verdwenen was....





Er zaten ook eens zes instrumenten in de doos. Een kleuter speelde een zelfverzonnen muziekstukje met de instrumenten en de kleuter er tegenover luisterde aandachtig en probeerde het stuk na te spelen. 



We probeerden ook het geluid van de tinkelklok te lokaliseren.




Toen we woensdag de klas binnenkwamen was het nog donker en heel gezellig met al die kleine lichtjes. We besloten om het licht uit te laten in de klas en staken nog wat extra kaarsjes aan. Genieten... 




Er volgde ook een gesprekje: branden er bij jullie thuis ook lichtjes? Waar dan? Waarom steken jullie lichtjes aan? Wie slaapt er met een lichtje en waarom? Wie is er soms bang in het donker? Waarom ben je bang in het donker? Kan je dan nog goed zien? We testen het eens uit: een kleuter werd geblinddoekt en door begeleiding van een ander kind naar een plaatst in de klas gebracht. Hoe voelde dat? Was het niet een beetje eng?




Of tekenen in het donker... Dat is ook niet simpel...




We experimenteerden ook met blindtekenen aan de werktafel. Meester Filip had ons tijdens de turnles reeds een schrijfdans aangeleerd. We probeerden deze op papier in de klas. Met in elke hand een kaars, tekenden we op de muziek een kerstboom met versiering. De tekening werd achteraf pas zichtbaar, toen we er met ecoline overheen schilderden.





Donderdag speelden we taalspelletjes. De juf vertelde een verhaal en wij moesten telkens reageren op het woordje 'kerstboom', dit door er met onze handen eentje op ons hoofd te maken.



De juf zei ook een kerstwoord in stukjes, wie wist over welk woordje het ging? Daarna zei ze enkele woorden achter elkaar: kerstmis - koek - kip - kom. Waarom passen deze woorden bij elkaar? Inderdaad! Ze beginnen allemaal met de letter 'K'. Wie kent er nog woordjes met deze letter? We riepen prinses Letter en zij kwam deze letter voor ons toveren. We vonden de letter 'K' en enkele woordkaartjes die met de 'K' begonnen. Wie wou mocht deze overschrijven aan de schrijftafel met wattenstaafjes in zakjes sneeuw (scheerschuim). 




We leerden ook een sneeuwliedje van kapitein Winokio:


Sneeuwvlokje, sneeuwklokje,
killekallekoelewaal.
Ik blaas en vertel je een prachtig verhaal (x2)

Als je valt, val je zacht.
Altijd maar weer, je doet ons geen zeer. (X2)

Sneeuwvlokje, sneeuwklokje,
killekallekoelewaal.
Ik blaas en vertel je een prachtig verhaal (x2)



Vrijdag leerden we onze nieuwjaarsbrief en gingen we naar de bib. Aan het einde van de dag trokken we met onze oogjes toe een symbooltje uit een grote emmer. Het symbooltje werd op een cadeaupapiertje gekleefd en in ons mapje gestoken. Voor dit vriendje mogen we tegen volgende week vrijdag een cadeautje knutselen (mooie tekening, knutselwerkje, zelf koekjes bakken, halsketting rijgen, leuke foto met wens,...) om onder de kerstboom te leggen. Spannend, want we mogen niet verklappen voor wie we een cadeautje maken... 

Wist je dat:
  • Wij maandag met heel de school deelnemen aan de nationale staking, de school is bij deze dus gesloten.
  • We dinsdagvoormiddag gaan schaatsen. Gelieve je kleuter hiernaar te kleden (handschoentjes,...)
  • Vrijdag houden we een klein maar fijn kerstfeestje in onze klas. Samen zingen, lekkere koekjes smullen en onze zelfgemaakte cadeautjes openmaken. Wie zijn cadeautje klaar heeft, mag het inpakken met het inpakpapier + symbool en dit onder de kerstboom in de klas leggen. 
  • Vrijdag komt B-asiel onze karren voor het goede doel ophalen, aansluitend houden we een kersthappening. Iedereen is welkom vanaf 14.30u. Ook Lode en Wiekje zullen van de partij zijn.
Volgende week werken we verder rond het thema: 'Bijna Kerstmis', we leggen dan meer de nadruk op het kerstverhaal. De vlindertjes zullen het kerstverhaal uitspelen voor alle andere kleuterklassen. 




Fijn weekend,

Juf Kaat

Geen opmerkingen:

Een reactie posten