Deze week werd er weer heel wat geteld in de vlinderklas. Maandag oefenden we de één-één-relatie. Dit deden we eerst met concreet materiaal door de tafel van het cafeetje te dekken. Voor iedere klant één bord, één mes, één vork en één beker. Komen we nog iets tekort? Of is er soms iets teveel? De klanten kozen ook elk een drankje. De ober onderlijnde het juiste aantal.
Nadien maakten we deze oefening op papier. Onderaan stonden getalbeelden, we gaven deze elk een kleur. Daarna gingen we in de prent van 'terrasjestijd' op zoek naar voorwerpen die dit aantal weergaven. We gaven ze dezelfde kleur.
We leerden ook een liedje over de cijfermuur in de klas.
Luister wat ik wil vertellen,
Alle cijfers kun je tellen.
Op de cijfermuur kunnen we ze zien,
alle alle cijfers van één tot tien.
Luister wat ik wil vertellen,
Alle cijfers kun je tellen.
Op de cijfermuur staan ze allemaal,
cijfers zijn gewoon onze rekentaal.
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1
We begeleidden het lied met ritmestokjes. We speelden op de gekste manieren! Aan het einde van het lied duidde de juf één kleuter aan, die mocht een aantal keren tikken met zijn stokjes terwijl de anderen mochten raadden hoeveel tikjes ze hoorden.
Dinsdag was het conferentie. Woensdag leerden we de rangtelwoorden kennen. Tijdens het godsdienstmoment vertelde de juf enkele fragmenten uit het scheppingsverhaal: 'op de eerste dag schiep God het licht, op de tweede dag,...'
We speelden ook een kringspel met de rangtelwoorden. Er gingen kindjes op de eerste, tweede, derde en vierde plaats liggen. Er werd iemand geblinddoekt en we wisselden van plaats. Wie ligt er anders?
Donderdag deden we allerlei rekenoefeningen met letterkoekjes: er evenveel leggen, eentje meer, eentje minder, 2 bijdoen,... Als we de oefening juist uitvoerden, mochten we de letterkoekjes opsmullen. Hmmmm! We maakten ook een werkblaadje waarbij we spullen probeerden verdelen tussen Sam en Saar.
Door al dat rekenen hadden we wel een beetje nood aan verfrissing en dus gingen we zwemmen. We probeerden te drijven op het water en door hoepels te zwemmen.
Vrijdag experimenteerden we met hoeveelheden. Een beetje zoals donderdag, maar dan met water: 2 spuitjes water is minder dan 4 spuitjes water in dezelfde fles. Maar oei... 8 spuitjes water in de ene fles, is meer dan 8 spuitjes water in de andere fles? Hoe kan dat nu? We gingen op onderzoek uit en kwamen tot de conclusie dat dit kwam doordat de ene fles veel smaller was dan de andere. Dit besef noemt met het conservatiebegrip.
We blikten terug op ons contractwerk. Deze week bestonden de moetjes en magjes beiden uit werkblaadjes. Dit om de kleuters al eens kennis te laten maken met de werkwijze van het eerste leerjaar. Iedereen deed het super!
Natuurlijk waren er ook andere dingen dan werkblaadjes in de klas aanwezig.
Vrijdagnamiddag gingen we samen met onze meters en peters naar de bib. Onderweg daagde de mollen en juf Inge ons uit met allerlei rekenopdrachten: zoveel keer springen, een aantal reuzenstappen nemen,... En na ons bib-bezoek speelden we nog even op het grasveld buiten. We konden nu toch niks anders dan even van het zonnetje genieten hé ;).
Volgende week werken we rond het thema 'Dag en nacht'. De vlinders mogen een hele week hun kussentje en lievelingsknuffel meenemen naar school.
We zullen het supergezellig maken in de klas. Wie leuke lichtjes of lichtgevende accessoires heeft, mag die ook zeker meenemen naar de klas. Of misschien heb je thuis wel een tof griezelverhaal?
Wist je dat:
- We dinsdag 20/01 deelnemen aan de kleuterboemeldag, deze sportactiviteit duurt een hele schooldag. De bus zal ons op school ophalen en weer terugbrengen. Je kan je kleuter dus op het normale tijdstip afhalen op school. We doen sportieve kledij aan en nemen mee: lunchpakket, 2x koek en drank (liefst een flesje water voor heel de dag). Wie zin heeft om mee te gaan, laat dit weten aan de juf.
- Woensdag spelen we weer gezelschapsspelletjes. Er zijn nog twee vrije plaatsen om een groepje te begeleiden.
Prettig weekend!
Liefs,
Juf Kaat
Geen opmerkingen:
Een reactie posten