Dag
mama’s en papa’s,
Maandagochtend
kwam er iets slijmerig en groens onze klas binnengesprongen. Het was kikker! De
beste vriend van Gust. Hij vond het zo leuk in onze klas dat hij besloot te
blijven. Aangezien kikkers niet zonder water kunnen, creëerden we voor hem een
vijver in de klas. Deze was geïnspireerd op het kunstwerk van Claude Monet.
Kikker
leerde ons het lied van ‘de kikkertjes’ en had heel wat toffe verhaaltjes over
zichzelf bij. Dinsdag zagen we hoe een kikker langzaamaan de verandering van
kikkerdril naar kikkervisje en tenslotte naar kikker doormaakt. We maakten
hiervan een logische volgorde. Slijmpje slak hielp ons de prentjes logisch in
de tijd te rangschikken.
We namen ook een kijkje hoeveel kikkertjes er nu eigenlijk in de kikkerklas zaten. Met al deze kikkertjes speelden we telspelletjes: zorg dat er in dat groepje de meeste kikkertjes staan, zorg dat er in beide groepen evenveel kikkertjes staan,...
De
zandtafel werd omgetoverd tot een échte vijver met waterlellies en
lotusbloemen. Hierin werd onderzocht welke materialen drijven en welke zinken. We speelden er ook met hoeveelheden door potjes te vullen met kikkerdril (lekker glibberige aquaparels).
Woensdag werd het puzzelen ingezet. Benieuwd wie er eerst onderaan de puzzelrups beland...
Donderdag toonde kikker ons hoe goed hij kon springen. We moesten raden in hoeveel sprongen hij tot aan bepaalde kindjes kon springen. Nadien telden we samen of we het juist hadden ingeschat. Kikker kon ook achteruit springen, zo oefenden wij om achteruit te tellen. We maakten ook een werkje waarbij we moesten tellen.
In de hoekjes was er natuurlijk ook van alles te beleven. De kikkers hadden honger en moesten gevoed worden. We telden in hoeveel vliegjes ze zin hadden en gaven ze met een pincet te eten.
We kleurden een prent van kikker...
We gingen met behulp van een vergrootglas opzoek naar twee dezelfde kikkers...
We maakten schrijfpatronen van kikkersprongen in de vijver...
We boetseerden waterdieren...
Deze week klapten we ook voor de eerste keer lettergrepen. In de kring lagen 4 bordjes met daarin kikkerdril: één, twee, drie en vier kikkereitjes. We klapten themawoorden van in en rond de vijver en legden de prentjes bij het juiste bordje. 'Kik-ker-dril' hoorde bij het bordje van drie, 'eend' bij het bordje van één,...
In de namiddag genoten we nog eens van het zonnetje op Cortewalle.
Aan het einde van deze dag toverde prinses
letter de letter ‘K’ uit haar letterdoos. Ze gaf ons ook een opdracht: op
vrijdag moesten we een kikkerfeest in de klas houden. En dat deden we! We deden
die dag allemaal dingen waarin de letter ‘K’ voorkwam:
We kwamen in knalgroene kledij naar school en brachten onze knuffel mee.
We gingen in de klas opzoek naar voorwerpen met de letter 'K' voor in onze letterdoos.
We maakten een bereiding met komkommer en kaasjes.
De juf schminkte ons in knalgroene kikkers en we dansten op K3 en kabouter Plop.
We probeerden een ballon kapot te knallen door te knuffelen.
We smulden onze komkommertjes, kaasjes en kikkersnoepjes naar binnen.
We speelden een klankspel met stokjes op het lied van de kikkertjes.
Kortom, het was een geweeeeeldig feestje en een goede start voor een knallend schooljaar!
Volgende week vrijdag is het strapdag. Daarom zullen we heel de week rond verkeer werken met als thema: 'Veilig naar school met Octopus'.
Wist je dat:
- Je volgende week heel de week je fiets/step mee naar school mag nemen?
- We, als het dinsdag mooi weer is, in de namiddag zullen gaan fietsen op het oud atletiekplein. Helpende handen zijn welkom.
Fijn weekend,
Liefs, juf Kaat
Geen opmerkingen:
Een reactie posten