zaterdag 19 september 2015

Veilig naar school met Octopus!

Dag iedereen,

Deze week leerden we over verkeer. Elke ochtend vulden we een grafiek aan van hoe we naar school kwamen: te voet, met de fiets, met de auto of met het openbaar vervoer. We keken telkens hoe de meeste kinderen naar school kwamen en hoe de minste. De fietsers bleven een hele week aan de leiding, alhoewel het met het regenweer van de laatste dagen toch wel nipt werd.




De juf las dagelijks een verhaal van Octopus in het verkeer voor. We verdiepten ons elke dag in de kern van dit verhaal. Maandag leerden we over het zebrapad, dinsdag en woensdag over fluo, donderdag over de verkeersborden en vrijdag over het stoplicht.

Er werd natuurlijk ook heel wat gefietst. We deden dit op school aan de hand van fietsparcours en we zijn ook een keertje naar het oud atletiekterrein gefietst, door wind en regen! Oh ja, wij kunnen daar wel tegen. ;) Dank je wel aan de helpende oma's! Fijn dat we op jullie kunnen rekenen. 











Deze week werd ook het contractwerk aangebracht. De kleuters kregen 1 moetje dat ze tegen vrijdag zeker af moesten werken en 1 magje waarbij ze zelf kozen of ze het al dan niet wilden maken. Het moetje was een zebrapad tekenen, knippen en kleven. Het magje was voertuigen namaken met logiblokken. Deze moetjes en magjes zijn heel belangrijk om de kleuters te leren plannen naar de toekomst toe. Wie tegen vrijdag zijn moetjes gemaakt heeft krijgt een stempel en wie ook zijn magjes gemaakt heeft krijgt er nog eentje extra. 







We leerden de letter ‘F’ van fluo visueel herkennen en omcirkelde deze met fluostift. Emma nam de letterdoos mee en ging thuis opzoek naar spullen waarin de letter 'F' voor komt. Dit had ze bij: foto, film en flosdraad. 





We leerden de betekenis van verkeersborden (blauw en rond à je moet, rood en driehoek à pas op, rood en rond à je mag niet) en sorteerden deze ook op vorm.






In de hoekjes viel er ook vanalles te beleven. Spelen met verkeersborden op de automat, tekenen met fluostiften, conducteur spelen in de trein, auto's over schrijfpatronen laten rijden en op de juiste letter parkeren, knikkerbanen maken met lego,... 








Elke dag werd er ook stevig gedanst op het nieuwe straplied. Vrijdag gingen we helemaal los op de strapdag!










Vanaf volgende week werken we twee weken lang rond het thema: ‘Ik ben een ki ka kunstenaar!’.

Wist je dat:
-      Luna zondag jarig is en we haar maandag in de klas vieren?
-      We dopjes (in allerlei kleuren en formaten) verzamelen. Niet meer in de vuilbak gooien dus, maar meegeven naar de klas!
-      Wanneer we rond Kandinsky werken gaan we cirkels schilderen op doorgesneden stukken van een boomstam à is er een papa (of mama of opa,…) die zich geroepen voelt om een boomstam in 22 stukken te zagen? Dan mag je dit laten weten aan de juf. Alvast bedankt!







Fijn weekend kunstenaars in spé!   



Geen opmerkingen:

Een reactie posten