zondag 4 oktober 2015

Ik ben een ki ka kunstenaar!

Dag mama's en papa's,

We werkten 2 weken rond het thema: Ik ben een ki ka kunstenaar! Wist je dat we ook een heel leuk lied leerden rond dit thema? Luister maar:


Ik ben een echte kunstenaar,
’t is raar, ’t is raar, ’t komt voor mekaar!
Een ki ka kunstenaar
’t is waar, ’t is waar, ’t is waar!

Ik knip een knipsel uit papier
Knippen, plakken met veel zwier
Een Ki Ka kunstenaar
’t komt voor mekaar!

Ik ben een echte kunstenaar,
’t is raar, ’t is raar, ’t komt voor mekaar!
Een ki ka kunstenaar
’t is waar, ’t is waar, ’t is waar!

Vlakken rood en blauw en geel
Kijk eens wat een mooi geheel
Een Ki Ka kunstenaar
’t komt voor mekaar!

Hij heeft het ook aan mij geleerd
Maar soms gaat het wel eens verkeerd
Dan gaat het niet zoals ik wil



Dan doe ik dit (klap)
En alles staat stil!


Ik ben een echte kunstenaar,
’t is raar, ’t is raar, ’t komt voor mekaar!
Een ki ka kunstenaar
’t is waar, ’t is waar, ’t is waar!

Stippen, cirkels groot en klein
Oh wat vinden wij dit fijn
Een Ki Ka kunstenaar
’t komt voor mekaar!

Ik ben een echte kunstenaar,
’t is raar, ’t is raar, ’t komt voor mekaar!
Een ki ka kunstenaar
’t is waar, ’t is waar, ’t is waar!

Een oog, een oor, een mond, een neus
Ik maak een echte grote reus
Een Ki Ka kunstenaar
’t komt voor mekaar!

Hij heeft het ook aan mij geleerd
Maar soms gaat het wel eens verkeerd
Dan gaat het niet zoals ik wil



Dan doe ik dit (klap)

En alles staat stil!

Na elk bezoekje van een nieuwe kunstenaar leerden we een strofe bij.

De juffen openden het thema met een toneel over het museum. Juf Jolien mocht nergens aankomen! Je kan het al raden, dat was uiteraard heeeeeel moeilijk. Aangezien de mevrouw van het museum nog niet over heel veel werken beschikte, nodigde zij ons uit om twee weken lang kunst te maken voor in haar museum. Af en toe liet ze een kunstenaar langskomen om ons nieuwe technieken bij te brengen.







De eerste kunstenaar die langskwam was Henri Matisse. We schilderden net als hem vanuit een ziekenbed met lange stokken.















In de zandbak maakten we via opdrachtkaarten knipsels zoals Monsieur Matisse dat deed.





We schilderden zoals hem papier in mooie, felle kleuren...





...en maakten nadien knipsels voor op ons gekleurd papier aan de hand van een spiegelbeeldtechniek. 












De omtrek van de knipsels van Matisse werden gemeten met plasticine. Het knipsel met de langste worst had de grootste omtrek en het knipsel met de kleinste worst de kleinste.








We speelden ook een geheugenspel: wie ligt er verstopt onder het laken van Henri Matisse?






We werden zelf ook knipsels en lieten ons vervormen. Kan jij zien wat er veranderd is aan het knipsel? Plaats alle lichaamsdelen dan maar zoals voordien.






Donderdag kregen we Piet Mondriaan over de vloer. Hij ging veel abstracter te werk dan Matisse. Hij schilderde rechte lijnen waardoor er vlakken onstonden, deze schilderde hij in met zijn lievelingskleuren: geel, donkerblauw, rood en zwart.





Aan de hand van een vormen- en kleurendobbelsteen maakten we abstracte tekeningen binnenin een kader.




We tekenden lijnen zoals Piet Mondriaan en schilderden ze in met onze lievelingskleuren.








We probeerden een abstract kunstwerk exact na te leggen met logiblokken, hiervoor moesten we erg goed kijken.




De kleurvlakken van Piet Mondriaan werden gemeten met legoblokken en geturfd. Hoeveel blokjes passen er in het rode vlak?




Maandag kregen we Kandinsky op bezoek. We tekenden, schilderden en knipten cirkels.







Dinsdag kwam Picasso langs, hij deed iets heeeeeeel stouts. Hij verknipte de gezichten van onze juffen en stelde met de stukken een nieuw, gek gezicht samen. Eerst vonden we dat niet zo leuk, maar nadien toch wel een beetje grappig. We probeerden het zelf dan ook maar eens uit.












In de kring speelden we ook een spel waarbij we de emoties die Picasso in zijn kunstwerken probeert weer te geven trachtten uit te beelden. 'Angst' sprak het meeste tot de verbeelding van de kikkers. Donderdag kwam Rinus van de velde op bezoek. Hij schilderde niet, hij knipte niet, maar hij tékende! Met houtskool. Dat moesten wij ook eens uitproberen...




We kregen die dag ook bezoek van de franse muis, Pistache. Hij nam een kijkje in onze zwemzakken en leerde ons zo enkele franse woordjes. Hij zong samen met ons het superleuk liedje 'Nous allons à la piscine' en vertelde een verhaal. Daarna gingen we echt zwemmen. Superleuk! We oefenden vooral om met ons hoofdje onder water te gaan en te drijven in het water. We tellen al af naar onze volgende zwembeurt. Dank je aan de helpende handen!





Vrijdag namen we een kijkje in het museum van de Pieternellen en zij in dat van ons. Zo konden we elkaars prachtige kunstwerken van de afgelopen twee weken bewonderen!

Nog enkele weetjes:

- de mollen kwamen op bezoek in onze klas en hadden koekjes voor ons gebakken, hmmmm! Vanaf volgende week zullen we maandelijks een activiteit samen doen.

- juf Ann en Wiebel kwamen op bezoek. Zij leerden ons aandachtig naar elkaar luisteren. Dinsdag komen ze weer eens langs.

- we vierden de verjaardag van Luna, hoeraaaa!!









Volgende week werken we rond het thema: 'Allemaal kaarten!' (bankkaarten, ID-kaarten, wenskaarten, ansichtkaarten, wereldkaarten, wegenkaarten, menukaarten, spelkaarten,...)

Wist je dat: 

- het maandag 5 oktober geen school is.
- je tegen dinsdag 6 oktober een enveloppe en postzegel mag meegeven naar de klas. Hierop mag je je thuisadres reeds noteren. Wij gaan jullie een zelfgemaakt kaartje posten deze week!
- wie thuis toffe kaartspelen, mooie kaartjes, interessante wereldkaarten,... heeft, mag deze meenemen naar de klas.

Fijn weekend!!! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten